Die Sieben Todsünden
Kurt Weill/Bertolt Brecht
Musikkteater av Kurt Weill/Bertolt Brecht.
Scenisk oppsetning i Peer Gynt-salen, Grieghallen 6., 7. og 10.oktober, 2004
Die Sieben Todsünden er det siste i rekken av flere samarbeidsprosjekter mellom Kurt Weill og Bertolt Brecht. Her er mye av den sardoniske Brecht-Weill atmosfæren til stede, med elementer som videreføres fra deres tidligere verk Tolvskillingsoperaen. Weills musikk kjennetegnes av et stilistisk mangfold som anses som skreddersydd for Brechts dramatikk, med både ekspressivitet, kontraster og parodisk nerve.
Die Sieben Todsünden består av syv scener, der er også en Prolog og en Epilog, som skildrer de klassiske synder: Latskap, stolthet, sinne, grådighet, begjær, gjerrighet og misunnelse.
I Die Sieben Todsünden møter vi Anna I og Anna II – som i virkeligheten er en og samme person – og som i forestillingen gestaltes av Tone Kvam Thorsen. Hun forlater hjembyen Lousiana, for å finne arbeid som kan skaffe penger til et pent hjem for henne og familien. Mens Anna I og II drar fra by til by gjennom 7 år, sitter familien hjemme og tar imot penger, og overvåker og kommenterer hennes valg, og formaningene uttrykkes av en mannskvartett som representerer familien.
I operaen blir det tradisjonelle settet av dødssynder fokuseringspunkter for et lærestykke om det selvtilfredse hykleri i middelklassens verdisett. De ulike syndene opptrer i mindre grad som personlige feilgrep og skyld overfor Gud, men mer som luksus bare de rike kan ha råd til. For Anna kommer de i veien for at strevet med å tjene penger skal lykkes. Hun har ikke råd til å være hovmodig i sitt yrke, hun kan ikke gi uttrykk for vrede over brutaliteten hun møter, hun må fornekte begjæret og lidenskapen overfor den hun egentlig elsker, alt dette for å kunne kjøpe et hus for seg og sin familie i Lousiana.
Medvirkende
Konsepsjonen for Die Sieben Todsünden er utformet i samarbeid mellom Opera Bergen, regissør Bruno Berger Gorski og scenograf Dirk Hofacker. Oppbygning av regi og scenografi, med bruk av symbolske element og video, fremhever konvensjonenes klaustrofobiske innvirkning på hovedpersonen Anna.
Tone Kvam Thorsen, som spiller hovedrollen i Die Sieben Todsünden, er bosatt i Bergen. Som solist har hun stor musikalsk og teaterfaglig bredde og har sunget altpartier ved kirkemusikalske verk, messer og kantater, ved symfoniske konserter og opera og musikaler. Av tidligere operaroller nevnes Lucia i ”Cavalleria Rusticana”, Marthe i ”Faust”, Maria i ”Porgy and Bess”, Dama i ”Macbeth”, 3. Dame i ”Die Zauberflöte”, Mary i ”Der fliegende Holländer”, tittelrollen og Mercedes i ”Carmen”, Barbara i Korngolds ”Violanta” og hovedrollen Madame Flora (Baba) i Menottis ”The Medium”.
De fire herrerollene som Annas familie synges av Marius Manea (tenor I), Oddbjørn Hanto (tenor II), Olav Veierød (bass I) og Pîsalriu Ranghilof (bass II). Orkesterpartiene ivaretas av VNOs orkester. Dirigent er Anne Randine Øverby.
Tid og sted
Peer Gynt Salen, Grieghallen
Medvirkende
.
Hovedrolle Anna: Tone Kvam Thorsen
Annas familie:
Marius Manea
Oddbjørn Hanto
Olav Veierød
Orest Pîsalriu – Ranghilof
Regi: Bruno Berger Gorski
Scenografi/lysdesign: Dirk Hofacker
Dirigent: Anne Randine Øverby
Les regissørens tanker om «Die 7 Todsünden»