Pasjon i Johanneskirken
Scenekunst i kirkerommet har i en årrekke vært fast innslag i Opera Bergens sesongprogram, og i år er det 7.året på rad at Opera Bergen setter opp pasjonsforestilling i Johanneskirken, i samarbeid med Bergen domkirke menighet, og som en del av Påskefestuken i Bergen. Oppsetningene i kirken har som kunstnerisk formål å utforske kirkerommet som arena for fremføring av vokalmsymfonisk musikk i en ramme som går ut over konsertformen de vanligvis fremføres i.
Dette innebærer på utøver- og produksjonssiden at alt synges uten noter, det bygges opp scenekonstruksjoner i kirken som muliggjør ulike nivåer og flater som ellers ikke er til stede i rommet – og som gir andre akustiske linjer og en annen lytteopplevelse for publikum. Dette bidrar til et utvidet uttrykksrepertoar for sanger,e musikere og dirigent, som gis muligheter for en utvidet og fornyet tolkning av det musikalske grunnlagsmaterialet; partituret. Opera Bergen har i mange av disse kirkeproduksjonene engasjert lysdesigner Jens Lange, som med sin lyskunst har gitt ekstra dybder til den kunstneriske tolkningen av verket. Han vil også ha en stor kunstnerisk utfordring og rolle i årets pasjonsforestilling. Denne måten å fremføre vokalsymfonisk musikk på i en scenisk utførelse er også noe vi ser gjøres stadig flere steder på kontinentet.
For pasjonstiden i år har vi valgt å sette opp to kontrasterende verk – både stilmessig og innholdsmessig. Edward Elgars ”The Music Makers” er et relativt sjeldent fremført verk som nå synes å få en renessanse både i England og på kontinentet. Verket er storslått kordramatikk basert på Arthur O’Shaughnessys ODE – om skapende kraft generelt, og hvor et sentralt tema er kunstens og kunstnerens rolle som viktig bidragsyter og ansvar for å forme menneskets og samfunnets fremtid.
Som mye av Elgars musikk for øvrig er dette musikk med stor kompleksitet og billedrikdom, og strekker seg mot virkelighetens yttergrenser i et forsøk på å trenge gjennom til en virkelighet som ikke kan nåes annet enn gjennom kunsten. Opera Bergens orkester og Bergen Operakor er sentralt medvirkende i produksjonen, sammen med en solist (mezzo sopran), og med lysdesigner Jens Lange og dirigent/musikalsk ansvarlig Anne Randine Øverby.
Forestillingens andre verk er en bauta i musikklitteraturen – Mozarts Requiem. Med sin stramme tekstlige form med basis i den katolske requiemmessen og wienerklassisimens stringente musikalske uttrykk, er dette et verk i stor kontrast til Elgars/O’Shaughnessys romantiske og mer drømmende verden. Med en scenisk formgivning søker vi å utforske mulige uoppdagede aspekter ved dette verket, som kan gi både utøvere og publikum en nyskapt og annerledes opplevelse av et velkjent verk.
I tillegg til kor og orkester medvirker solistkvartett.
Tid og sted
Johanneskirken 13., 16. og 20. mars, kl. 21.00
Medvirkende
Wessela Zlateva, sopran
Hermine May, mezzosopran
Salvatore Cordella, tenor
Arutjun Kotichinian, bass
Anne Randine Øverby, dirigent
Jens Lange, lysdesign
Bergen Operakor
Opera Bergens Orkester
Arena
Johanneskirken