SANGERE
Iano Tamar – sopran (Medea)
Georgisk sopran med studier fra konservatoriet i Tbilisi og i Italia. Hun hadde en sensasjonell debut ved Rossinifestivalen i Pesaro som Semiramide, en prestasjon som brakte henne til La Scala i Milano hvor hun sang Lina i Verdis Stiffelio, Alice ii Falstaff, og Lady Macbeth – alle under Riccardo Mutis ledelse.
Dette var starten på en internasjonal karriere, som siden brakte henne til Statsoperaen i Wien hvor hun fikk svært gode kritikker for sin rolle som Elisabeth i en ny produksjon av Verdis Don Carlos, Mathilde i Rossinis Guillaume Tell og tittelrollen i Cherubinos Medea. Senere fulgte strålende kritikker for roller ved Covent Garden, Teatro la Fenice, Geneve, Bregenz Festival og Bayerische Staatsopera i Munchen, samt en rekke andre store scener i Europa.
Iano Tamar er også ettertraktet som pedagog, og har undervist masterclass ved Accademia Malibran i Italia, University of Music and Performing Arts i Changsha (Kina), Tbilisi Conservatory of Music i Georgia, Tokyo New National Theatre i Japan og ved Istituto Musicale Gaspare Spontini i Ascoli Picena (Italia)
Hun har også medvirket i en rekke plateinnspillinger, bl.a. av Verdis Trubaduren på BBC Opus Arte, Verdis Don Carlos på TDK og Orfeo D’or og Medea på Nuovo Era.
Iano Tamar har medvirket i hovedroller i flere av Opera Bergens produksjoner; Tosca i Mumbai, Indida i 2010, Abigaille/Nabucco på Bergenhus Festning i 2016, Aida i Sentralbadet i 2017, Tosca i Sentralbadet i 2017, Lady Macbeth i Macbeth i Sentralbadet i 2018, I Vespri Siciliani i Grieghallen i 2021 og 2022, Santuzza i Cavalleria Rusticana i Grieghallen i 2022 og Leonora i Trubaduren i Grieghallen i 2023.
Han er også blitt engasjert til operaroller ved en rekke europeiske operahus: Antwerpen, Bari, Basel, Bienne, Brussel, Lisboa, Modena, Palermo, Piacenza, Tel Aviv, Theatro Municipal Sao Paulo, Stuttgart, Wien og München statsoperaer, samt Royal Opera House i London. Ett av høydepunktene er hans rolle som Alberich i den meget anerkjente Ring-syklusen på OPERA NORTH i Leeds.
Giuseppe Gipali – tenor (Jason)
Giuseppe Gipali er født i Albania, og i 2003 vant han Placido Domingos Operalia-pris.
Dette var også året da Gipali startet sin internasjonale karriere, og han er kjent for å sine raffinerte interpretasjoner av Verdis ulike operaroller, og han har et repertoar som spenner fra bel canto til verismo, for ikke å glemme hans kjennskap til fransk operarepertoar.
Dette har brakt ham til scener som La Scala/Milano, Tetro dell’opera/Roma, La Fenice/Venezia, Covent Garden/London, Arena di Verona, Wiener Staatsoper, Teatro San Carlo/Napoli, Opera Bastille/Paris, Liceu/Barcelona, San Fransisco Opera House, Teatro Comunale/Bologna, Sydney Opera House, hvor han har samarbeidet med dirigenter som Riccardo Muti, Zubin Mehta, Nicola Luisotti, Renato Palumbo, Pinchas Steinberg og Daniele Oren.
Han har et stort og omfattende repertoar, og omfatter tenorroller i operaer som La Bohème, Madama Butterfly, Tosca, Manon Lescaut/ Puccini, hele det Verdianske repertoaret (bortsett fra Otello), hele Donizetti-repertoaret; og fra det franske operaerepertoaret Werther/Massenet, Damnation De Faust/Berlioz, Les Contes d’Hoffman/Offenbach og Les Pecheures de Perles/Bizet.
Giuseppe Gipali ble første gang engsjert i Opera Bergen i 2023, da han sang rollen som Manrico/Il Trovatore/Verdi i Grieghallen.
Joachim Seipp – baryton (Kong Creon)
Joachim Seipp er fra Frankfurt am Main, og gjorde sine sangstudier ved Frankfurter Musikhochschule, og deretter videre sangstudier i Milano med prof. Carla Castellani, og i Wien med Milkana Nikolova. Joachim Seipp har vært medlem av solistensemblene ved operahusene i Innsbruck, Kiel, Wiesbaden og Hannover.
Han har et bredt repertoar innen sitt stemmefag, som inkluderer svært varierte roller som: Iago/Otello/Verdi, Scarpia/Tosca/Puccini, Grev Luna/Il Trovatore/Verdi, Amonasro/Aïda/Verdi, Don Pizarro/Fidelio/Beethoven, Jochhanaan/Salome/Strauss, Tittelrolle/Wozzeck/Berg, Varlaam/Boris Godunov/Mussogskij, Alberich/Niebelungenringen/Wagner, Telramund/Lohengrin/Wagner, Amfortas/Parsifal/Wagner.
Seipp inviteres ofte til andre operahus, og han har vært engasjert ved Wiener Staatsoper, La Monnaie/Brussel, Royal Opera House Covent Garden/London, Bayerische Staatsoper, Opera Antwerpen, Theater Basel, Teatro Nacional de São Carlos/Lisboa, Teatro Massimo/Palermo.
Foruten sin sceniske virksomhet er han også en mye brukt konsertsanger på konsertscener som Tonhalle Zürich, Hamburger Musikhalle, Teatro Maestranza i Sevilla, Megaron i Athen, Sala Sao Paulo, Palau della Musica i Valencia, Barbican London, Lisinski Hall i Zagreb, Stuttgart Liederhalle, Sage Gateshead og Royal Festival Hall i London. Han blir også hyppig invitert til festivaler i Athen, Dubrovnik, Erfurt, Ljubljana, Ludwigsburg, Pula, Saloniki, Schwerin, Split og Wiesbaden, og har opptrådt i en rekke ulike radio-, CD- og TV-produksjoner.
Violetta Radomirska – mezzosopran (Neris)
Violetta Radomirska begynte sine sangstudier ved The National Academy of Music in Sofia, Bulgaria, og i 1995 ble hun student hos en av Bulgaria’s fremste operasangere; Alexandrina Milcheva.
Radomirska debuterte i 1997 som Rosina i Barbiere di Siviglia/Rossini ved nasjonaloperaen i Bulgaria, og allerede i 1998 sang hun Annio i La Clemenza di Tito/Mozart.
Som prisvinner i flere nasjonale sangkonkurranser ble hun tilbudt stipend for to år, og rundt årtusenskiftet ble hun medlem av Zürich International Opera Study. I 2002 vant hun “Le Prix Européen d’encouragement” fra “Fondation Européenne de la Culture” i Strasbourg, og som ga henne flere roller ved Zürich opera, hvor hun sang under dirigenter som Nikolaus Harnoncourt, Nello Santi, Valery Gergiev, Marcello Viotti, og William Christie.
Radomirska har opparbeidet seg et variert og rikholdig repertoar innen mezzosopranfaget; som Olga/Eugen Onegin/Tsjaikovskij, Mercedes/Carmen/Bizet, Preziosilla/la Forza del destino/Verdi, Idamante/Idomeneo/Mozart, tittelrolle/Ariodante/Händel, Angelina/Cenerentola/Rossini, Cherubino/Le Nozze di Figaro/Mozart, Drummer Girl/Der Keiser von Atlantis/Ulman,Dorabella/Cosi fan tutte/Mozart, Desdemona/Otello/Rossini, Orfeo/Orefeo e Euridice/Gluck
Hun har vært medlem av solistensemblet både i Luzern Theater og Theater Biel – og har hatt engasjementer ved ulike operascener som La Scala/Milano, Statsoperaen i Sofia; Volksoper Wien, Theater Aachen.
Som konsertsanger har Radomirska gjort Mozarts Requiem, Verdis Requiem, Mozarts Kroningsmesse, Szymanovskis Stabat Mater, Karl Jenkins Stabat Mater, Vivaldis Gloria, på konsertscener som Tonhalle Zürich, RAI/Milano, Lucerne Culture and Congress Center.
Hege Gustava Tjønn Ludwig – sopran (Dircè)
Hege Gustava Tjønn Ludwig er født og oppvokst i Norge. Hun begynte sine sangstudier ved Østlandets Musikkonservatorium, før videre studier ved Norges Musikkhøgskole og Statens Operahøgskole i Oslo. Hun ble umiddelbart engasjert i Tyskland etter sitt diplomstudium, og er nå bosatt i Østerrike. Har jobbet som frilans over hele Europa innenfor opera, operette, musikal, konserter og kirkemusikk, og har også gjestet USA og Canada.
Innenfor opera har hun gjort roller som Madame Herz/Schauspieldirektor/Mozart, Miss Wordsworth/Albert Herring/Britten, Giunia/Lucio Silla /Mozart, Elettra/Idomeneo/Mozart, Musetta/La Boheme/Puccini, Nattens Dronning/Tryllefløyten/Mozart og Marguerite/Faust/Gounod.
Tjønn Ludwig har vært engasjert ved bl.a. Landestheater Niederbayern, Wiener Burgtheater, Sommerarena Baden og Tiroler Landestheater i Innsbruck.
I Opera Bergen har hun vært engasjert i monooperaen Dagboken til Anne Frank/Gregori Fried som ble fremført på den Nationale Scene i 2015, og samme år var hun også engasjert som Frasquita i Opera Bergens produksjon av Carmen/Bizet på Bergenhus Festning.
Nadiia Kulesh Novosolova – sopran (1. Femme)
Nadia Kulesh er født i Ukraina og er utdannet både som sanger og pianist ved Kerch Lyceum of Art,før hun gikk videre med operastudier i Kyiv, først ved R: Glier’s Institute of Music, deretter ved Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Hun har siden 2014 vært ansatt som solist ved Kyiv National Operetta theatre, i flere hovedroller i Imre Kalmans operetter Silva, Tatianas Party, Violet of Monmartre, samt forestillinger med Ukrainsk folkemusikk.
Nadiia har også hatt operaroller ved Konervatoriets Operastudio i Kyiv, hvor hun har gjort roller som Grevinnen i Mozarts Figaros bryllup, Margarite i Gounods Faust, Tatjana i Tsjaikovskijs Eugene Onegin.
Nadiia Kulesh var engasjert i Opera Bergens produksjon av Verdis Trubaduren i Grieghallen i 2023,
hvor hun sang Ines.
SKUESPILLERE
Juni Dahr – skuespiller (Medea)
Juni Dahr er utdannet ved Statens Teaterskole, i Oslo, og fortsatte sine studier under Jerzy Grotowski, i Wrocław, Polen, og i New York ved New York University og Actors Studio.
Hun var medlem av ensemblet ved Den Nationale Scene, i Bergen, i tolv år, og her hadde hun hovedroller i skuespill av Ibsen, Chekov, Shakespeare og mange fremtredende moderne norske dramatikere. Etter å ha forlatt norsk institusjonsteater flytter hun i 1988 til New York hvor hun co-skrev og spilte hovedrollen i Jeanne d’Arc: Vision through Fire (1990) og etablerte seg som en internasjonalt anerkjent frilans teaterkunstner. Siden det har hun laget forestillinger med gjesteopptredener på turné over hele verden. Hun streber etter å dyrke en nær og direkte spillestil og bruker ofte utradisjonelle arenaer for sine spillesteder.
Hun er mest kjent for sine skildringer av Jeanne d’Arc, Ibsens Kvinner; Nora, Hedda Gabler og Olav Anton Thommesens orkesterdrama Cassandra for orkester, kor og en skuespiller, samt sine rolletolkninger i bearbeidelser av Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter og Knut Hamsuns Markens Grøde.
Juni Dahr har også spilt i en rekke film- og TV-produksjoner, bl.a. for Fjernsynsteatret i Cecilie Løveids Kan du elske? (1982) og Jorge Diaz’ Canto Libre (1989). Hun hadde sentrale roller i Erik Gustavsons film Blackout (1986) og i Liv Ullmanns Troløs (2000). Hun samarbeidet med regissør Eva Dahr om to kortfilmer; Dolce Vita (1989) og Troll (1991.
Hun er også kunstnerisk leder for Visjoner Teater, i Oslo. Blant mange andre utmerkelser har hun mottatt et Fulbright-stipend, kritikerpriser i både Los Angeles og San Francisco, Monocle Prize i St Petersburg, kulturprisene til både Telenor og Eckbo, Oslo City Kunstnerprisen, Statens Kunstnerstipend i en årrekke, Pris for beste opptreden med Ibsen Kvinner på Fajr-festivalen i Iran, og førstepris for beste prestasjon som Hedda Gabler på Almada Teaterfestival i Lisboa.
De siste årene har Juni Dahr utviklet flere store prosjekter i den arktiske regionen, inkludert Spor Svalbard: Movements, i 2020, og Spor Gamvik: Standhaftige Folk, i 2023.
Gerald Pettersen – skuespiller (Jason)
Gerald Pettersen har sin skuespillerutdanning fra East 15 Acting School, London, og har siden 1980 jobbet ved ulike teater i Norge: Sogn og Fjordane Teater, Det Norske teatret, Riksteatret, Chateau Neuf, Hordaland teater, Trøndelag teater, og på Den Nationale Scene.
Ved DNS var han fast ansatt fra 1992 – 2022, hvor han har spilt i to av Jon Fosses skuespill; Namnet og Jenta i Sofaen. Han medvirket i Gunnar Staalesens 1900, og i Ibsens Vildanden.
Han har også medvirket i musikaler; Sugar og Funny Girl.
Gerald Pettersen har også spilt i flere filmer og TV-produksjoner, bl.a. spilte han statsminister Johan Nygaardsvold i Kongens nei (2016), i Astrup – Flammen over Jølster (2019) og S.O.S. – Svartskjær (2008) og han hadde en sentral rolle i TV-serien Brigaden (NRK 2002–2003).
Gerald Pettersen var initiativtaker til Herøyspelet «Kongens Ring» i 1992, og har vært instruktør for spelet i 30 år. Han har også medvirket i flere produksjoner med DansDesign – bl.a. Dance to be murdered by i 1988 og 2011 og Tempelsøvn i 1992.
Sverre Røssummoen – skuespiller (Kong Creon)
Sverre Røssummoen ble uteksaminert fra Statens Teaterhøgskole i 1975, og har vært ansatt ved den Nationale Scene i Bergen gjennom store deler av sin skuespillerkarriere.
Her har han gjort en rekke sterke rolletolkninger, bl.a. PolitimannenTopolski iThe pillow man av Martin Macdonagh, Pastor Manders i Gengangere av Ibsen, Gajev i Kirsebærhaven av Tsjekov, Otto i Guttene i skyggen av Norèn, Nattmannen i Reksten – Firmaets mann av Yngve Sundvor, tittelrollen i Titus Andronicus av Shakespeare.
Andre sentrale roller har vært i Utviklinger av Klaus Rifbjerg, Livet med Marilyn, Cirkus av Pavel Kohout, En folkefiende av Ibsen, Gjøkeredet av Dale Wassermann, Draum om hausten av Jon Fosseog Macbeth av Shakespeare.
Videre har han spilt blant annet i Les Misèrables, En handelsreisendes død, En sporvogn til begjær, Min familie, La Cage aux Folles og Mor Courage og barna hennes.
Sverre Røssummoen har også medvirket i film og TV; i Heksene (1990), Himmelfall (2002), Varg Veum – Tornerose (2008), Halvbroren (2013) og Aber Bergen (2016).
Ragnhild Gudbrandsen – skuespiller (Neris)
Ragnhild Gudbrandsen er kjent som en svært allsidig utøver, og har oppnådd suksess i roller som spenner fra komedie til tragedie. Hun er utdannet ved The Roy Hart Theatre i Sør-Frankrike, og har bakgrunn fra elevskolen ved Riksteatret/ Hordaland teater i perioden 1989-1992.
Hun har hatt en rekke store roller ved Den Nationale Scene siden 1996. Blant annet: «Blodig alvor» (2011), «Alt om min mor» (2011), «Sånne som oss» (2014/15), «Samtale før døden» (2016) og «Kristin Lavransdatter» (2017/18).Hun har også arbeidet ved Riksteateret, Det Norske Teatret, Transiteatret og Det Vestnorske Teateret hvor hun har spilt i «Babettes gjestebud» (2018/20) og «Svar på brev fra Helga» (2020/21).
I 2014 ble Ragnhild tildelt Bergen Teaterforenings ærespris, «Pernillestatuetten», for rollen som Lilly Valentin i «Lilly Valentin», rollen som Irina Arkadina i «Måken», og for sin omfattende karriere innen teater. I tillegg til sin omfattende erfaring fra teaterscenen er hun også kjent fra TV og film; med bl.a. Varg Veum – Falne Engler (2008) og S.O.S – Svartskjær (2008), og hun spilte dommeren i TV-serien Aber Bergen i 2017.og har medvirket i produksjoner som omfatter oppdrag i utlandet, blant annet i Russland, Frankrike, Østerrike og England.
Ragnhild M.Gudbrandsens frilans virksomhet er omfattende, og hun blir ofte brukt både som oppleser/ sanger/ konferansier og på regi. Hun har arbeidet med mange ulike samarbeidspartnere innenfor det frie feltet bla; BIT, Festspillene,Transiteatret; Maktens anatomi og Die Massnahme/B.Brecht med gjestespill under Wien og Salzburg festspillene.