STABAT MATER
PASJON I JOHANNESKIRKEN
Johanneskirken 18-21-23. mars, 2014, kl. 21
PASJON I JOHANNESKIRKEN – STABAT MATER – DEN LIDENDE MOR
For femte år på rad skapes det musikkdramatikk under kirkehvelv. Regionalt skapt og produsert – internasjonalt nyskapende og unikt. I 2010 Bernsteins MASS, i 2011 Händels Theodora, i 2012 Brahms Requiem og i 2013 Verdis Missa di Requiem. I 2013: Dvoraks STABAT MATER! Lyssatt og visualisert fremføring av Dvoraks dyptloddende storverk i Johanneskirken.
Dvoraks STABAT MATER kan betegnes som en stort anlagt, vokalsymfonisk kantate, komponert i 1877. Verket er blitt til i en skygge av sorg, da komponisten i tiden før mistet tra av sine barn i sykdom eller ulykke. Teksten er den gamle katolske sekvensen fra 1300-tallet, og som er en tolkning av Marias 7 sorger. Disse er i stort monn fortolket i billedkunst og skulptur gjennom århundreder, mens musikkhistorien i mindre grad kan fremvise verk knyttet til dette tekstgrunnlaget. Mange kjenner imidlertid bl.a. Pergolesis verk over samme tekst, men Dvorak skriver i en helt annen tradisjon, og maler med en langt bredere pensel klanglig sett. Han skapte et verk med symfoniske dimensjoner i klassisk forstand, men med et slavisk preg som ble videreført bl.a. av Janaceck.
Opera Bergen med sitt kunstneriske team har gjennom flere år brukt Bergens vakreste kirke – Johanneskirken – som arena for iscenesettelse av vokalmusikkverk, som gjennom sine tekster formidler temaer og anliggender som også er kirkens. Slik har det oppstått et fruktbart samarbeid mellom Bergen domkirke menighet (som Johanneskirken tilhører) og Opera Bergen, og som har nådd nye ”publikumsgrupper” for så vel kirken som for den tradisjonelle opera:
I april 2010 ble Bernsteins MASS produsert og fremført for fire fullsatte kirker, og i november samme år fikk en iscenesettelse av Schumanns oratorium ”Das Paradies und die Peri” sin skandinaviske premiere i Johanneskirken.
I april 2011 var Johanneskirken arena for en iscenesatt versjon av Händels oratorium Theodora, og i mars/april 2012 ble for første gang i Europa en visualisert utgave av Brahms Ein Deutsches Requiem presentert i samme kirke.
Våren 2013 ble Verdis Missa di Requiem fremført samme sted, og samlet fulle hus.
Dette er fem svært ulike musikalske uttrykk, men det som samler dem – og som Opera Bergen har fått mange tilbakemeldinger på fra publikum – er at de på ulike måter aktualiserer, problematiserer, visualiserer og sanseliggjør sentrale eksistensielle anliggender som er vesentlige for det moderne mennesket – om det kjenner seg hjemme i en kristen kultur eller ikke.
Forestillingene har vekket bemerkelsesverdig mange og sterke positive reaksjoner fra et svært variert publikum – aldersmessig og sosiologisk – som gir uttrykk for erfaringer av en helhet som skapes gjennom verkenes fremføring , lysdesign og konseptualisering.
Det er ikke en regi i tradisjonell forstand, men en effektfull forflytning av kor og solister i hele kirkerommet, samt en delikat, partiturtro lyssetting av de utøvende og kirkens iboende elementer.
Tid og sted
Johanneskirken, 18-21-23. mars kl. 21
Medvirkende
Visualisering/konsept: Opera Bergen
Lysdesign: Jens Lange
Dirigent: Anne Randine Øverby
Solister: Elena Zelenskaya (sopran), Andrada Ioana Rusi (alt), Stephen Chaundy (tenor), Friedemann Kunder (bass)
Bergen Operakor
Opera Bergens Orkester