Dagboken til Anne Frank
Monoopera av Grigori Frid
30. og 31 oktober, 2015
Premiere på nyproduksjon av Gregori Frids (1915-2012) monoopera på Lille Scene ved Den Nationale Scene.
Regi Rocc, Musikalsk ledelse Anne Randine Øverby, Medvirkende: Hege Gustava Tjønn, sopran – Jarle Rotevatn, flygel – Mariusz Wiater, kontrabass – Nataniel Hjønnevåg, slagverk.
”Jeg synes det er som om vi sitter på den siste lyseblå biten av himmel, mellom truende tordenskyer overalt”
Det er 70 år siden Anne Frank døde i konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen, etter først å ha holdt seg i skjul i over to år, for deretter å bli angitt og arrestert. Til sin 13årsdag i 1942 fikk hun dagboken i gave, bare en knapp måned før hun og familien måtte gå i skjul – og hun skriver i den helt frem til tre dager før alle ble arrestert av Gestapo i august 1944. Bare faren overlevde konsentrasjonsleirene, og var den som sørget for at en ung pikes dagbok i en ekstrem og begrenset livssituasjon er blitt lest over hele verden.
Den russiske komponisten Grigori Frid lot i 1968 Anne Frank være sin egen librettist for monooperaen som fikk sin urpremiere i 1972. Tekstene kles i et moderat tonespråk med drivende og pregnant rytmikk, noe som gjør operaen tilgjengelig for et bredt publikum.
I vårt nye århundre er det denne samtidsoperaen som femføres oftest, og bare i inneværende sesong spilles den bl.a. i Norge, Tyskland, Italia, Østerrike, Frankrike, Slovenia, Tsjekkia og USA. Den får også sin Asiapremiere i Shanghai i disse dager.
Gjennom utdrag fra dagboken gir operaen et rikt og variert portrett av Anne og menneskene rundt henne, i utviklingen fra en lykkelig trettenåring som får sin første dagbok til en raskt modnende ung kvinne som i økende grad erfarer og reflekterer over den stadig større livsfaren de befinner seg i.
Slik makter Anne Franks tekst og Grigori Frids musikk å skape et mangefasettert bilde av en asylsituasjon, der vi får ta del i den unge kvinnens subjektive opplevelser i et svært begrenset og til tider klaustrofobisk rom – men med de dramatiske begivenhetene utenfor som bakteppe og resonansbunn. 70 år etter er dessverre situasjonen mer aktuell enn vi skulle ønske oss, og operaen inviterer til mulighet for opplevelse og innlevelse i det å være tvunget til fangenskap og utenforskap.
Oppsetningen på Den Nationale Scene er et norsk-slovensk samarbeidsprosjekt mellom Opera Bergen og Opera Povera og deres respektive kunstneriske ledere Anne Randine Øverby og ROCC (som også er operasjef ved Nasjonaloperaen i Ljubljana).
Prosjektet innebærer tre oppsetninger; i Ljubljana, Brno og Bergen, og hvor operaen spilles på de respektive nasjonalspråkene – slovensk, tsjekkisk og norsk.
Hovedrollen i Bergen spilles av den norsk-østerrikske sopranen Hege Gustava Tjønn, som tidligere i sommer gjorde stor lykke i Opera Bergens sommeroperaproduksjon av Carmen.
Monooperaen finnes i ulike versjoner; for kammerensemble, klaver eller trio. Oppsetningen i Bergen ledsages av trio (klaver, slagverk og kontrabass), der Jarle Rotevatn har den ledende rollen. Rotevatn er pianist i Bergen Filharmoniske orkester og akkompagnatør ved Griegakademiet og har vært medlem av samtidsmusikkensemblet BIT20 siden etableringen. Han har også i en årrekke vært repetitør for Opera Bergen. Anne Randine Øverby er musikalsk ansvarlig og regien er ved ROCC.
Last ned program